Tiskové zprávy

Výstavba nové odbavovací haly završila modernizaci letiště v Karlových Varech

Tisková zpráva Krajského úřadu Karlovarského kraje

Výstavba nové odbavovací haly završila modernizaci letiště v Karlových Varech


Od roku 2005 prošlo mezinárodní letiště v Karlových Varech třemi etapami modernizace. Po kompletní rekonstrukci světelného zařízení letiště, rekonstrukci vzletové a přistávací dráhy byla v rámci přistoupení ČR k schengenským dohodám přestavěna stávající odbavovací budova a 2. část III. etapy byla zakončena zprovozněním nové, supermoderní odbavovací haly. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších investičních akcí Karlovarského kraje, který do jednotlivých etap modernizace vložil celkem okolo 130 milionů korun z celkových 300 milionů. Výstavba nové haly si vyžádala náklady ve výši 98, 1 milionu korun, přičemž 85 procent této částky je hrazeno v rámci Regionálního operačního programu NUTS II Severozápad.
 
Stavební práce na realizaci stavby nové odbavovací budovy v podobě trupu letadla bez křídel započaly 20. února 2008. Autorem architektonického řešení je Ing. arch. Petr Parolek, Ph.D. Původní idea architektonického návrhu byla ovlivněna charakterem a umístěním stavby. Vlastní řešení objektu nese výrazné znaky výtvarných prvků, které se vyskytují v letecké technice. Zhotovitelem stavby je Sdružení Letiště Karlovy Vary - III. etapa, účastníků sdružení Stavby silnic a železnic, a.s. Praha a Průmstav Praha, a.s. Stavebně byla hala dokončena v prosinci 2008, předána do plného užívání k 30. dubnu 2009. Z technických dat: hlavní oblouk haly má rozpětí 31, 8 metru, vzepětí hlavního oblouku je 8, 05 metru, základní rozměry haly činí 65 x 28 metrů.
 
Nová odbavovací hala je navržena s maximálním důrazem na komfort pro cestující a provozní potřeby činnosti letiště odpovídající standardům mezinárodního letiště s přihlédnutím k významu regionu a předpokládanému nárůstu počtu přepravených osob. Kapacita odbavení je až 250 odlétajících cestujících za hodinu, což letišti umožňuje odbavovat 3 až 4 dopravní letadla střední velikosti souběžně.
 
Ve veřejné hale, tedy v 1. nadzemním podlaží se nacházejí prostory pro odbavení cestujících a jejich zavazadel, prostory pro bezpečnostní kontrolu cestujících a jejich kabinových zavazadel při vstupu do neveřejného prostoru, nová prodejna zboží pro cestující, přepážky cestovních kanceláří, přepážky leteckých společností a zařízení rychlého občerstvení pro veřejnost i zaměstnance letiště. Přesunem některých činností spojených s odbavením cestujících z původní odbavovací budovy do nové haly bylo dále možno rozšířit prostory pro komerční využití cestujícími po odbavení, tedy zvětšit obchody Duty Free a zprovoznit salonek pro byznys cestující. Tyto úpravy v původní budově budou dokončeny zhruba v červnu 2009. V galerii, tedy 2. nadzemním podlaží, jsou umístěny kanceláře správy letiště, celní úřad, pronajímatelné prostory, zasedací místnost a VIP salonek.
 
Dokončením poslední části III. etapy modernizace letiště Karlovy Vary vznikl funkční odbavovací komplex, který je schopen zabezpečit odbavení cestujících podle požadovaných standardů platných pro mezinárodní letiště regionálního významu s odpovídající prostorovou kapacitou. Současně s tím došlo také k dokončení reorganizace přepravních a kontrolních technologií transportu zavazadel. Letiště se tak stalo komfortní vstupní branou pro cestující přilétající do Karlovarského kraje a svými dispozicemi i v budoucnu umožní trvalý nárůst návštěvníků a rozvoj našeho kraje v oblasti cestovního ruchu, lázeňství, služeb, včetně rozvoje dopravní infrastruktury regionu. V roce 2008 letiště odbavilo téměř 71 tisíc cestujících. I přes dopady globální hospodářské recese zatím jejich počet neklesl a díky modernizaci bude moci v příštích letech odbavit až 500 tisíc cestujících ročně. Letiště nyní provozuje pravidelné linky do Moskvy a pro velký zájem předloni ČSA zavedly také pravidelnou linku do Petrohradu. Oblibu získaly i charterové lety do Turecka a na řecký Rhodos. Jedná se o dalších možnostech rozšíření nabídky letů a spolupráce se sousedním Německem.