Tiskové zprávy

Prověřovací cvičení složek IZS „Letiště 2014“

Na letišti Karlovy Vary je v dopoledních hodinách očekáván přílet letadla Airbus 319 společnosti 9X Airlines* na pravidelné lince 9X 0838 z Nikolska*. Po přistání letadla Airbus A319 dochází k selhání brzdového systému na levé straně. Letadlo následkem tohoto technického selhání vyjíždí z přistávací dráhy, následně dojde ke zborcení podvozku, poškození křídla a úniku paliva. Při poškození křídla dojde na více místech k přerušení instalovaných elektrických kabelů a zajiskření, což vede ke vznícení rozlitého paliva JET A1 a vzniku rozsáhlého plošného požáru. Běžný provozní den na letišti se tak v okamžiku mění na boj o záchranu cestujících a posádky letadla.

Toto naštěstí není popis toho, co se na letišti Karlovy Vary dnes dopoledne odehrálo, ale stručný scénář cvičení, které se na letišti konalo. Cvičení, jehož konání předepisují národní a mezinárodní předpisy, se zaměřilo zejména na ověření doby a časového sledu soustředění sil a prostředků složek IZS v prostoru letiště Karlovy Vary v případě letecké nehody, dále na prověření zajištění regulace dopravy a navedení přijíždějících sil a prostředků složek do prostoru letiště, nácvik součinnosti složek IZS a jednotky HZS podniku letiště Karlovy Vary při záchraně a evakuaci osob z prostoru letadla a nácvik postupů jednotek požární ochrany při zdolávání požáru letadla se zaměřením na dodržení hlavních taktických postupů.

Kromě těchto základních bodů cvičení byly prověřovány i další záležitosti, jako jsou přenos informací mezi jednotlivými subjekty, například přenos informací z krajského operačního a informačního střediska HZS Karlovarského kraje (dále jen „KOPIS“) na jednotky PO a ÚZZS, ověření reálnosti postupů dle „Letištního pohotovostního plánu Letiště Karlovy Vary“ a prověření postupů všech složek letiště Karlovy Vary pro případ vzniku mimořádné situace.

Průběh cvičení se velmi blížil tomu, jak by vypadal zásah v případě, že by došlo ke skutečné letecké nehodě. Vyhodnocení zprávy o požáru letadla a přenos informací probíhal v reálném čase s požadovanými údaji podle Letištního pohotovostního plánu. Síly a prostředky složek IZS vyjížděly k události z místa své dislokace a byly nasazovány v reálném čase doby dojezdu na místo cvičení.

Jako první na místo události dorazila jednotka záchranné a požární služby letiště Karlovy Vary a zahájila hasební práce s cílem oddělit a izolovat požár od trupu letadla a vytvořit tak bezpečné únikové cesty pro evakuaci pasažérů a posádky z letadla na evakuační plochu. Po lokalizaci požáru a ve spolupráci s posádkou letadla byla zahájena evakuace cestujících. Velitel zásahu (zaměstnanec ZPS letiště Karlovy Vary) vymezil stanoviště pro shromáždění a třídění raněných (TRIAGE). Následoval průzkum uvnitř letadla zaměřený na vyhledávání zraněných osob a jejich následné přemístění mimo ohrožený prostor. Úkolem průzkumné skupiny bylo současně i třídění zraněných osob metodou START dle rozsahu a závažnosti poranění evakuovaných osob.

Po příjezdu dalších jednotek PO jsou tyto zapojeny do evakuace a vynášení zraněných osob na stanoviště pro shromáždění a třídění zraněných osob. Současně byly posilové jednotky PO využity pro doplnění hasiva.

V průběhu hasebních a evakuačních prací dorazila na místo události ÚZZS Karlovarského kraje, která zahájila činnost na stanovišti pro shromáždění a třídění zraněných osob. Evakuované nezraněné osoby byly evakuovány do odbavovací haly a předány zaměstnancům Handling za účelem zajištění jejich identifikace a registrace. „Zraněné“ osoby byly převezeny k ošetření do zdravotnických zařízení.

Bezprostředně po ukončení cvičení bylo provedeno vyhodnocení v zasedací místnosti odbavovací haly na letišti v Karlových Varech. Vyhodnocení provedli rozhodčí cvičení a přizvaní pozorovatelé. Za letiště Karlovy Vary byl pozorovatelem určen Ing. Petr Dulava, manažer bezpečnosti a kvality (M/SQM).

Letiště Karlovy Vary děkuje za spolupráci Střední průmyslové škole keramické v Karlových Varech, která poskytla figuranty pro cvičení.

⃰ Letecká společnost i místo odletu/trasa letu neexistují, byly vymyšlené pouze pro potřeby cvičení a nemají žádnou souvislost se skutečným provozem na letišti Karlovy Vary.


 

  
Počet komentářů : 0  |  Přidejte první komentář